Strategi

Her finder du information om U/NORDs strategi, herunder mission, vision og værdier.

U/NORDs bestyrelse vedtog den 30. marts 2023 "Strategi for U/NORD 2023-2026: Bedre sammen".  Strategien fastlægger U/NORDs mission, vision og værdier samt strategiske mål frem mod 2026. I det nedenstående udfoldes strategien. Du kan finde strategien som PDF-version, sammen med dokumenterne, nede i højre side.

Mission, vision og værdier

Mission - vores eksistensberettigelse

  • U/NORD udbyder kvalitets 10. klasser, erhvervsuddannelser, gymnasieuddannelser og efteruddannelser i Nordsjælland og den nordlige del af København.

Vision - det vi stræber efter

  • Kvalitetsuddannelser: På U/NORD har vi fokus på praksisnær undervisning af høj kvalitet og arbejder målrettet for, at alle elever og kursister bliver så dygtige, som de kan. Vi uddanner og danner eleverne og skaber rammer for stærke faglige og sociale fællesskaber, hvor elever og kursister trives og udvikler sig til fremtidens arbejdsmarked. På U/NORD forpligter vi os til at skabe en bæredygtig fremtid igennem uddannelser.
  • Attraktiv samarbejdspartner: På U/NORD er vi opsøgende og altid serviceorienterede i vores samarbejde og opleves som professionelle og det indlysende valg både for elever, virksomheder og samarbejdspartnere. U/NORD bidrager til skabelsen af attraktive og stærke lokalsamfund i vores optageområde.
  • Kvalificerede medarbejdere: U/NORDs medarbejdere har dokumenteret høj arbejdsglæde og oplever stor mening i deres arbejde samt har et stærkt tilhørsforhold til U/NORD. Vi værdsætter den faglige stolthed og stræber gennem faglig, personlig og fælles udvikling efter at blive endnu bedre til vores arbejde. 

Værdier - vores ledestjerner

  • Respekt - Vi respekterer hinanden, vores omgivelser og opgaven.
  • Faglig stolthed - Vi gør os umage og stræber efter at blive bedre.
  • Nysgerrighed - Vi er nysgerrige på viden, på hinanden og på vores omverden.

Sådan arbejder vi med vores mission, vision og værdier

U/NORD er en stor skole med mange uddannelser, uddannelsesretninger og fagligheder. Vi tror på, at vi er bedre sammen som ét U/NORD end hver for sig. Sammen kan vi sikre den rette uddannelse til flest mulige. På tværs af uddannelser, afdelinger og byer har vi alle et fælles ansvar for at yde høj service og sikre, at vores elever og kursister har de bedst mulige rammer og betingelser for et godt uddannelsesforløb, som skaber værdi for den enkelte og samfundet.

Vi tror på, at vi ved at være ét U/NORD og gennem fælles kultur og organisation, kan realisere gevinsterne ved at være en stor skole. Vi skal derfor løbende have fokus på både drift og udvikling med henblik på at gøre vores organisation bedre og mere effektiv og for at skabe de bedste forudsætninger for investering i og udvikling af undervisning. Derudover er det vigtigt, at U/NORD er organisatorisk robust i forhold til ydre skiftende omstændigheder.

På U/NORD er vores tre værdier ledestjerner for alle vores handlinger. Det er med afsæt i Respekt, Faglig stolthed og Nysgerrighed at vores fællesskaber og kerneopgave skal udvikles. U/NORD skal være et sted, hvor vi samarbejder på tværs og finder fælles løsninger, og hvor vi ser vores forskellige fagligheder og kompetencer som en styrke, fordi vi sammen kan mere.

Ledelsen skal gå forrest og stå i spidsen for at skabe sammenhængskraft på U/NORD. Det kræver, at alle gør sig umage og stræber efter at blive bedre med det formål at gøre en positiv forskel for vores elever, kursister, medarbejdere og samarbejdspartnere.

U/NORD er UNESCO Verdensmålsskole og det forpligter. Derfor er det vigtigt, at alle på U/NORD fortsat indtænker bæredygtigt handlemod ind i både undervisning og måden vi indretter vores skole på.

U/NORDs strategi "Bedre sammen" tager afsæt i fem overordnede initiativer, der tilsammen skal sikre realiseringen af strategiens vision. Alle initiativer har til formål at skabe højest mulig kvalitet til gavn for U/NORDs elever, kursister og virksomheder.

De fem overordnede strategiske initiativer beskrives nedenfor.

Kvalitet i uddannelserne - høj faglighed, trivsel og gennemførsel

Uddannelse er U/NORDs kerneopgave og eksistensberettigelse og alle uddannelser skal ses som ligeværdige. Derfor skal vi løbende udvikle vores uddannelser og undervisning. U/NORD er underlagt en række retningsgivende mål for kvalitet i undervisningen, som vi vil arbejde målrettet og systematisk for at leve op til. Med afsæt i U/NORDs nuværende situation vil vi opstille kortsigtede og langsigtede kvalitetsmål gennem en løbende inddragelse af ledere og medarbejdere.

Gennem elevtrivselsundersøgelser, virksomhedstilfredshedsundersøgelser, interne fagevalueringer, evalueringer af kursisternes tilfredshed ("VisKvalitet") samt Børne- og Undervisningsministeriets Datavarehus, skal vi systematisk måle på, om vi lever op til målet om høj kvalitet og et godt læringsmiljø på U/NORDs uddannelser. 

Vi skal på U/NORD udvikle et fælles kvalitetssystem med et anvendelsesorienteret fokus, hvor data fremstilles overskueligt og let tilgængeligt for den enkelte eller leder. U/NORD vil arbejde systematisk med at indsamle og anvende kvantitative og kvalitative data med det formål at skabe en god dialog om kvaliteten og gøre os nysgerrige på, hvor vi med fordel skal prioritere vores ressourcer og indsatser i forhold til at videreudvikle kvaliteten i undervisningen.

Et godt uddannelsesmiljø      

Vi skal sammen sørge for, at elever og kursister føler sig velkomne og efterledes med et godt indtryk af U/NORD. Vi har derfor et ansvar for, at U/NORDs adresser fremstår præsentable og klar til god undervisning. Vi vil være en skole, hvor alle har mulighed for at blive uddannet uanset udgangspunkt og hvor vi favner mangfoldigheden af elever.

Det gælder også måden, hvorpå vi indretter vores fysiske rammer, driver U/NORDs kantiner samt generelt arbejder med at fastholde et godt uddannelsesmiljø. Vi har fokus på styrken ved at være en stor skole i vores indkøb og indretning, men altid med respekt for den lokale og faglige identitet. I vores indretning og drift har vi fokus på, hvordan vi bruger og håndterer naturressourcer mest bæredygtigt.

Gennem dialog med vores elevråd og kursister samt kvantitative resultater fra elevtrivselsundersøgelser, skal vi måle på, om vi lever op til målet om et godt uddannelsesmiljø og prioriterer fremadrettede indsatser.

God service gennem enkel kontakt og god dialog

Alle medarbejdere på U/NORD har et ansvar for, at elever, kursister, virksomheder og samarbejdspartnere har en god oplevelse i den kontakt og relation, de har med U/NORD. Det betyder, at det skal være let og enkelt at komme i kontakt med U/NORD - både i den personlige og digitale dialog.

God og professionel service skal ydes i alle led: fra den første kontakt med f.eks. elevrekruttering, lærepladsservice eller salg af AMU-kurser til første skoledag på U/NORD, kontakten med uddannelsesadministrationen eller dialogen med en vejleder eller underviser. Alle medarbejdere er vigtige repræsentanter for U/NORD.

Gennem virksomhedstilfredshedsundersøgelser, kursistevalueringer ("VisKvalitet") samt fokusgruppeinterviews med udvalgte interessenter skal der arbejdes systematisk for at sikre god og professionel service på hele U/NORD.

Stærk organisationskultur og videndeling

Alle medarbejdere på U/NORD har en vigtig arbejdsfunktion, der direkte eller indirekte understøtter uddannelser med høj kvalitet. På U/NORD tror vi på, at vi trives som ansatte, når vi lykkes med kerneopgaven. Vi vil derfor arbejde systematisk med at opkvalificere medarbejdere og ledere gennem såvel formel som uformel uddannelse.

På U/NORD vil vi løbende skabe og vedligeholde en fælles praksis, hvor sparring og dialog er vigtige elementer for at lykkes med kerneopgaven samt at opnå en fælles organisationskultur. Videndeling er et afgørende element og skal derfor foregå naturligt gennem dialog og understøttet af digitale systemer og platforme.

Økonomi i balance

U/NORD skal løbende have et skarpt fokus på drift og udvikling med henblik på at gøre skolen bedre og mere effektiv. Det er afgørende for at skabe mulighed for investeringer og udvikling af undervisning.

I strategien rettes derfor fokus på områder, hvor vi gennem en mere hensigtsmæssig organisering af fælles funktioner samt brugen af U/NORDs samlede arealer, kan opnå fordele ved at være en stor organisation. De fælles funktioner skal understøtte en økonomi i balance samt udviklingen mod at blive ét fælles U/NORD. Udvikling vil tage afsæt i en involverende proces og stadig med respekt for de forskelligheder, som U/NORDs uddannelser rummer.

Eksempler på områder, hvor en nærmere afdækning af organiseringen skal foretages, er blandt andet U/NORDs elevrekrutteringsvejledning, SPS-administration, gennemførselsvejledning, kvalitetsarbejdet, herunder behandling af data, administrationen, lokaleudnyttelse, fælles IT-systemer samt en tættere økonomistyring og -opfølgning.